Ο αγαπημένος «κυρ Γιώργης», Διονύσης Παπαγιαννόπουλος πέθανε σαν σήμερα μόνος του και τον βρήκαν μέρες μετά
Γιατί πολύ πριν τον καιρο του dislike, ο «κυρ-Γιώργης» είχε τον τρόπο του να λέει «δεν μου αρέσει»
Πέθανε στις 13 Απριλίου ολομόναχος, κι έτσι μόνο μέρες μετά (στις 17) η Ελλάδα του 1984 μαθαίνει πως ο Διονύσης Παπαγιανόπουλος δεν μένει πια εδώ. Στο ερώτημα γιατί δεν παντρεύτηκε και κατέληξε γεροντοπαλίκαρο, μπεκιάρης και μαγκούφης, ο Παπαγιαννόπουλος απαντούσε: «Μα καμιά δεν με παίρνει, εγώ ροχαλίζω, ποια γυναίκα θα με παντρευτεί;».
Κι όμως, θα μπορούσε να ανοίξει σπιτικό με την Άννα Καλουτά με την οποία υπήρξε ένθερμο ζετέμ, μα μόνο από πλευράς του, μιας και ο πόθος έμεινε ανεκπλήρωτος και ανομολόγητος: η Καλουτά ήταν σε δεσμό με τον Λάμπρο Κωνσταντάρα κι ο Διονύσης με τίποτα δεν τολμούσε να κοιτάξει «διαφορετικά» το κορίτσι του φίλου και συμπολεμιστή του στον Ελληνοϊταλικό. Πέρασε μάλιστα πολύν καιρό σε κατάθλιψη, που «πρόλαβε ο Λάμπρος να την καπαρώσει», όπως δήλωσε σε μια παλιά συνέντευξή του στη «Βραδυνή» μερικές δεκαετίς αργότερα. Μιας και πολέμησαν μαζί πρώτη γραμμή στην Αλβανία -«Ανεβήκαμε στο ύψωμα του Αγίου Αθανασίου στη Χειμάρρα με τα χέρια, τα πόδια και πολεμώντας με πέτρες, είχαμε μόνο από πέντε φυσίγγια για τις επόμενες είκοσι ώρες κι εκεί που είχαμε κρυφτεί δεν μας έφταναν τα μεταγωγικά».
Ο πρώτος του ρόλος ήταν αυτός του ιππότη στον Βασιλιά Ληρ, μιας και στο Εθνικό Θέατρο, ως απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του, παρέμεινε ως το 1941. Έπαιξε σε 136 ταινίες, σύνδεσε το όνομά του με τη χρυσή εποχή του ελληνικού σινεμά και από τα σενάρια των Πρετεντέρη – Σακελάριου έως το «Ταξίδι στα Κύθηρα» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που ήταν και ο τελευταίος του ρόλος, κατάφερε να μείνει στο λαϊκό υποσυνείδητο ως ο «άνθρωπας» ο καλοκάγαθος, ο πατέρας ο στοργικός, ο αφελής μεν μα και παμπόνηρος, όταν καταλάβαινε πως ο «απαπέναντις» του πουλά τρέλα ή μουσαντό!
Βροντάκηδες, Φορτουνάκηδες, Βουγιουκλάκη, Καρέζη στο ρόλο της «Βασούλας», ή της «Τζένης – Τζένης», γιατρός Καρλάτης στο «Κάτι κουρασμένα παλικάρια», αλλά και παρ’ ό,τι κακός ως «Κόντε Δημάρας» που έβαλε τον επιστάτη Σπύρο Καλογήρου να τσακίσει στο ξύλο τον επαναστάτη ποπολάρο Κώστα Πρέκα, ο Παπαγιαννόπουλος κατάφερε να υπερπηδήσει τους κόντρα ρόλους και στο εθνικό θυμηθικό να παραμείνει ενας καλόκαρδος τύπος! Που στην τελική συγχωρούσε τους πάντες κι όλα τα κορίτσια ήθελαν να τον έχουν μπαμπά ή πεθερό.
Κάθε Σαββατοκύριακο που στα κανάλια παίζουν για χιλιοστή επανάληψη εκείνες οι ταινίες, που μοιάζει μέρα να μην πέρασε και να χάλασε ή σκούριασε η δημοφιλία τους, ο Παπαγιανόπουλος κάνει κλασική εμφάνιση: κοστουμάκι, γιλεκάκι, φρύδι παχύ, ξύσιμο κεφαλής, όταν πρέπει να σκεφτεί. Αλλά, για να επιστρέψουμε στα ερωτηματικά και τα ερωτικά του, «Ούτε ωραίος είμαι, ούτε τον γόη κάνω, αλλά φαλάκρα να ξέρεις απέκτησα γιατί κάθε τρίχα μου χαρίστηκε και σε μια τους».
Ναι, ήταν γόης και ζεν πρεμιέ, του άρεσαν οι μικρούλες, αλλά και η διακριτικότητα: «Δεν είναι σωστό να κάθομαι και να σου αραδιάζω τις κατακτήσεις μου». Την τακτική αυτή ακολούθησε ως το τέλος της ζωής του και μόνο ο Αλέκος Σακελλάριος ήξερε πόσα τηλέφωνα είχε το καρνέ και πόσες «αναμνήσεις» το ημερολόγιό του. Όμως ο ρόλος έξω από το σινεμά και το θέατρο, ο τηλεοπτικός, που μπορεί η «φρέσκια» ΕΡΤ -γιατί όχι;- να τον επαναφέρει-αναμεταδώσει ένεκα βίντατζ λαβ και αφραγκιάς που παίζει στα μπάτζετ, είναι αυτός του μπάρμπα-Γιώργη στο «Λούνα Παρκ».
Εποχή δικτατορίας και ασπρόμαυρης εικόνας, λογοκρισίας και ασφυκτικού ελέγχου. Υπογραφή Δαλιανίδης, σύζυγος του κυρ-Γιώργη η αιωνίως αθώα «Ουρανία, φρόνιμα» (Αλέκα Παϊταζή). Και ανιψιά του η ελαφρόμυαλη «Κάθριν» (Ρένα Παγκράτη). Που πάντα είχε μια ιδέα και με την υποστήριξη της θείας της, προσπαθούσε να αλλάξει τις παρωχημένα συντηρητικές ιδέες και αντιλήψεις του θείου. Τζίφος!
Η ατάκα – κραυγή – επιφώνημα σήμα κατατεθέν του γκρινιάρη, επαρχιώτη και συνεπή αρνητή κάθε προόδου από τα «εξωτερικά» ήταν το θορυβώδες… «Οοοοξωωωωω». Γιατί στον ρόλο αυτό ήταν γκρουπαρισμένη θαρρείς όλη η ελληνική ανάδελφη αντίληψη, για την Δύση και τον καπιταλισμό που θέλει να διαφθείρονται οι νέοι με σεξ, κατανάλωση, υπόπτου ηθικής γκομενικά και άλλα έκφυλα, που μπροστά τους ο «μπαρμπά-Γιώργης» – μέσος Έλληνας έβλεπε να του αλλοιώνουν την ιδέα της πατρίδας! Τυχαίο που από συντηρητικούς δεξιούς μέχρι ορκισμένους κομμουνιστές, ο ρόλος του Παπαγιαννόπουλου είχε τέτοια απήχηση; Τηλεθέαση γκράντε και σουξέ ανεπανάληπτο, όλη αυτή η «Ελλάδα» τον αποθέωνε.
Αιωνία του λοιπόν, μιας και τον Απρίλιο του 1984 ο κυρ-Διονύσης εγκατέλειψε τα εγκόσμια! Και ευκαιρία, αν σε βγάλει ο δρόμος στο Διακοφτό, τη γενέτειρα, σήμερα τέτοια μέρα, ή οπότε, να σταθείς μπροστά στην προτομή που του αφιέρωσε ο δήμος προς τιμήν του.
Ολες οι Ειδήσεις
- Τραγωδία στη Νότια Αφρική: Λεωφορείο έπεσε από γέφυρα – 45 νεκροί, επέζησε μόνο ένα παιδί
- Βουλή: Καταψηφίστηκε η πρόταση δυσπιστίας για τα Τέμπη από 159 βουλευτές
- Βελόπουλος για Τέμπη: Να μάθει ο Ελληνικός λαός τους αυτουργούς της συγκάλυψης του εγκλήματος
- Ραφήνα: «Ήμουν τυχερή, μπορούσα να πάθαινα κάτι χειρότερο» αναφέρει η γυναίκα που την δάγκωσαν 2 σκυλιά
- Ανοιξιάτικος αύριο Παρασκευή ο καιρός σε όλη τη χώρα με θερμοκρασίες μέχρι και 26 βαθμούς Κελσίου
- Βουλή: Η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη για την πρόταση μομφής – Δείτε live
- Πάτρα: «Μαύρισε το χέρι μου, είχε μουδιάσει μέχρι τον ώμο και έτρεμε» – Συγκλονίζει ο 17χρονος μαθητής που έπαθε ηλεκτροπληξία
- Ελένη Ανουσάκη: «Οι ομoφυλόφιλoι ήταν διακριτικοί άνθρωποι, τότε δεν ήταν ξεσαλωμέvοι»