Έτσι ήταν τα σπίτια στην Αρχαία Ελλάδα: με θερμομόνωση, ενδοδαπέδια θέρμανση και πολλά άλλα

Έτσι ήταν τα σπίτια στην Αρχαία Ελλάδα: με θερμομόνωση, ενδοδαπέδια θέρμανση και πολλά άλλα

Έτσι ήταν τα σπίτια στην Αρχαία Ελλάδα: με θερμομόνωση, ενδοδαπέδια θέρμανση και πολλά άλλα

Τα σπίτια στην αρχαία Ελλάδα είχαν να αντιμετωπίσουν λίγο πολύ τα προβλήματα που έχουν και τα δικά μας σήμερα με βασικότερα την ζέστη και το κρύο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Ας δούμε όμως τι έκαναν σοφά οι αρχαίοι Έλληνες κι εμείς συνήθως δεν μπαίνουμε στον κόπο ούτε καν να αντιγράψουμε.

Θερμομόνωση

Οι τοίχοι των σπιτιών φτιαχνότανε συνήθως από λάσπη και από πέτρες. Μιας και δεν είχε ανακαλυφθεί ακόμα το τσιμέντο για μαζική χρήση, χρησιμοποιούσαν για καλύτερο «δέσιμο» και αντοχή της λάσπης αυγά και μαλλιά από κατσίκες. Ο βόρειος τοίχος γινόταν παχύτερος και με τα ελάχιστα δυνατά ανοίγματα. Η είσοδος συνήθως βρισκόταν στην ανατολική και σπανιότερα στην νότια πλευρά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Χρήση φυτών για κλιματισμό

Στην βόρεια πλευρά του σπιτιού συνήθως φυτευότανε κάποια αειθαλή δέντρα, όπως ελιές, ώστε με το φύλλωμά τους να εμποδίζουν τον χειμωνιάτικο κρύο βόρειο άνεμο να πέσει απ’ ευθείας πάνω στο σπίτι. Στην νότια πλευρά συνήθως υπήρχαν φυλλοβόλα δένδρα, που τον χειμώνα χωρίς φύλλα δεν εμπόδιζαν τον ήλιο από το να ζεστάνει το σπίτι, αλλά το καλοκαίρι προσφέρανε όλη τους την σκιά.

Σήμερα ξανασυναντάμε σε κάποια σχέδια τις παλιές ιδέες για φυσική δροσιά στα κτίσματα με την βοήθεια φυτών, αλλά και πολλές φορές για να βελτίωση την ηχομόνωσης απ’ τους θορύβους του περιβάλλοντος.

Mόνο όσος ήλιος χρειάζεστε

Αλλά οι αρχαίοι Έλληνες δεν σταματήσανε μόνο στην χρήση φυτών για κλιματισμό. Χρησιμοποιούσαν πάνω από τις νότιες πόρτες και παράθυρα μία προέκταση της σκεπής με προσεκτικά σχεδιασμένο μέγεθος.

Το μέγεθος αυτής της προέκτασης ήταν υπολογισμένο με τέτοιο τρόπο που το καλοκαίρι ο ήλιος εμποδιζόταν από το να πέσει μέσα στο σπίτι αλλά το χειμώνα που έχει χαμηλότερη τροχιά αυτή η προέκταση δεν τον εμπόδιζε απ’ το να ζεσταίνει και το εσωτερικό του σπιτιού.

Μία άλλη έξυπνη εναλλακτική κίνησή τους ήταν η χρήση κληματαριάς συγκεκριμένου ύψους και πλάτους. Πετύχαιναν σχεδόν τα ίδια αποτελέσματα και τρώγανε και τα σταφύλια!

Θερμοανακλαστικό χρώμα

Και φυσικά όπως μπορείτε να δείτε μέχρι και σήμερα στα περισσότερα παραδοσιακά Ελληνικά σπίτια, το χρώμα παραμένει λευκό! Αυτό συναντάται κυρίως στα ηλιόλουστα νησιά και χρησιμοποιείται για να ελαχιστοποιήσει την ζέστη απ’ τον ήλιο.

Επίσης ο ασβέστης που χρησιμοποιείται ειδικά στα νησιά του Αιγαίου για λεύκανση των τοίχων διαθέτει και μια σειρά άλλων ευεργετικών ιδιοτήτων όπως η απολύμανση και η απορρόφηση της υγρασίας, αποτροπή εντόμων κλπ.

Αυτή η απλή και οικονομική ιδέα μπορεί να βοηθήσει κάθε κτίσμα να λιγοστέψει την θερμότητα που του προσθέτει ο ήλιος αλλά σχεδόν κανένας δεν δείχνει να ενδιαφέρεται. Προτιμάμε να ξοδεύουμε τα χρήματά μας στην χρήση κλιματιστικών μηχανημάτων επιβαρύνοντας την ατμόσφαιρα τόσο με την θερμότητα που παράγουν όσο και με τους χλωροφθοράνθρακες (CFC) που χρησιμοποιούν. Μεταθέτουμε το πρόβλημα λίγα μέτρα μακριά μας και νομίζουμε ότι δεν είναι πια δικό μας…

Σαν παράδειγμα, ένα λευκό αυτοκίνητο ίδιου τύπου με ένα μαύρο, σταθμευμένα στο ίδιο ηλιόλουστο σημείο μπορούν να έχουν διαφορά εσωτερικής θερμοκρασίας πάνω από 10 βαθμούς. Μπορείτε να παρατηρήσετε όταν μετά από βροχή βγει ήλιος πόσο πιο γρήγορα στεγνώνουν τα σκούρα αυτοκίνητα

Μια παρατήρηση όσον αφορά το «λευκό» χρώμα. Η ανακλαστικότητα δεν οφείλεται μόνο στο ίδιο το λευκό χρώμα αλλά και σε επιμέρους χαρακτηριστικά εγγενή σε κάθε υλικό όπως: Εκτός από το ορατό φάσμα πόσο υπέρυθρο αντανακλά το υλικό; Το υπέρυθρο φως μεταφέρει αρκετά μεγάλα ποσά ενέργειας!. Αόρατο στο γυμνό μάτι αποκαλύπτει την ύπαρξή του στην υπέρυθρη φωτογράφηση και όπως ξέρει όποιος έχει ασχοληθεί με αυτήν, τα πράγματα γύρω μας, τόσο τα φυσικά αντικείμενα όσο και οι τεχνητές κατασκευές, έχουν διαφορετική όψη στο υπέρυθρο φάσμα.

Δίκτυο ύδρευσης

Το πρώτο γνωστό δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης για ολόκληρη πόλη το συναντάμε στην Κνωσό. Οι ανασκαφές του ‘Αρθουρ Έβανς στις αρχές του αιώνα έφεραν στο φως ένα εντυπωσιακό σύστημα ύδρευσης. Το νερό μεταφερόταν μέσα σε πήλινες σωλήνες από αρκετά μακριά απ’ τις περιοχές Κουναβων και Αρχανών στο υδραγωγείο της πόλης και από εκεί διανεμόταν στα σπίτια. Τα σπίτια ήταν ξύλινα, πέτρινα και μαρμάρινα και μερικά απ’ αυτά με τρεις, λιγότερα με τέσσερις αλλά και λίγα, όπως το παλάτι, με πέντε ορόφους. Κάποια δημόσια κτήρια, μάλλον αποθήκες τροφίμων, είχαν επενδυμένους τοίχους με κεραμικά πλακάκια παρόμοια με τα σημερινά.

Σχέδιο αρχαίων σωλήνων και ενώσεων

Υδραυλικά στο παλάτι της Κνωσού στην Κρήτη από την Πρώτη ΜεσοΜινωική περίοδο περίπου 2000 π.Χ. Τα τμήματα (πήλινων σωλήνων) από ψημένο πηλό είχαν κατασκευαστεί με τρόπο που να εγκαθιστώνται εύκολα. Επικάλυψη των άκρων χρησιμοποιούταν για ομαλές ενώσεις, εξασφαλίζοντας ελεύθερη ροή του νερού και ελάχιστο στροβιλισμό. Πριονωτή διαμόρφωση των ενώσεων διατηρούσε την ένωση σίγουρη.

Έτσι όπως είναι δεν λέει και πολλά, αλλά βλέπουμε κατασκευή πήλινων σωλήνων με κατάλληλα διαμορφωμένα άκρα που επέτρεπαν συνδέσεις με μέγιστη ασφάλεια αλλά και βέλτιστη ροή. Είναι προφανές ότι για τέτοια ακρίβεια συνδέσεων θα χρησιμοποιούσαν καλούπι στις κατασκευές που θα εξασφάλιζε τόσο ομοιογένεια και τυποποίηση σωλήνων όσο και ταχύτητα παραγωγής. Το σχήμα δείχνει να έχει μπει πηλός για σφράγισμα της ένωσης όχι μόνο εξωτερικά αλλά και εσωτερικά. Τουλάχιστον ενδιαφέρον!

‘Αλλο ενδιαφέρον σημείο που έγινε γνωστό μόνο μετά από την σύγχρονη επανεφεύρεσή του, είναι σημεία του συστήματος υδρεύσεως σχεδιασμένα έτσι που με στροβιλισμό λόγω ροής μέσα από σπειροειδούς σχήματος σωληνώσεις να ανεβάζουν την πίεση ή την ταχύτητα του νερού ανάλογα με την ανάγκη σε κάθε σημείο. Απλός τρόπος καθαρισμού ήταν τα ενδιάμεσα φρεάτια συντήρησης του δικτύου όπου έπεφτε η πίεση του νερού και μπορούσαν να επιπλεύσουν ή να βυθιστούν οι όποιες ακαθαρσίες πριν το νερό συνεχίσει την πορεία του.

Ο Αυστριακός αινιγματικός επιστήμονας Βίκτωρ Σαουμπέργκερ στις αρχές του 20ού αιώνα ασχολήθηκε αρκετά με τις δυνάμεις του νερού και τις ιδιότητές του με φημολογούμενα εντυπωσιακά αποτελέσματα αλλά η δουλειά του εξαφανίστηκε μετά τον 2o παγκόσμιο πόλεμο και τα ίχνη του χάνονται στι ΗΠΑ το ’50.

Οι ανασκαφές στα ανάκτορα της Κνωσού αποκάλυψαν ένα τέλειο αποχετευτικό σύστημα, λουτρά και εγκαταστάσεις για γεωργική εκμετάλλευση του νερού.

Οι ανασκαφές στα ανάκτορα της Κνωσού αποκάλυψαν ένα τέλειο αποχετευτικό σύστημα, λουτρά και εγκαταστάσεις για γεωργική εκμετάλλευση του νερού.

Δίκτυο αποχέτευσης

Στην Κνωσό συναντάμε για πρώτη φορά η χρήση σιφωνίου στην αποχέτευση. Η ποιότητα ζωής και προφανώς η γνώση κανόνων υγιεινής μέσα στο σπίτι δεν μπορούσε να συμβιβαστεί με ανεπιθύμητες οσμές απ’ το δίκτυο αποχέτευσης. Το ξανασυναντάμε και στην Θήρα με οργανωμένο αποχετευτικό δίκτυο.

Πανάρχαιο δίκτυο αποχέτευσης αναφέρεται στον πολιτισμό των Αζτέκων όπου τα ανθρώπινα περιττώματα συλλέγονταν και χρησιμοποιούνταν για λίπασμα, τα δε ούρα στην παρασκευή βαφών (?), αλατιού… Η πόλη του Τενοκτιτλάν εθεωρείτο καθαρότατη και χίλια άτομα κάθε ημέρα καθάριζαν τους δρόμους της και μόνο.

Χρειάζεται να φτάσουμε στα 1589, όταν το αποχωρητήριο με καζανάκι και βόθρο φέρνει με την βοήθεια του Τζ. Χάρινκτον «σύγχρονες ανέσεις» στην πολιτισμένη πια Αγγλία. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το διάσημο για τον πλούτο του παλάτι των Βερσαλλιών δεν είχε αποχέτευση.

Ενδοδαπέδια θέρμανση

Το πρώτο γνωστό δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης για μια ολόκληρη πόλη το συναντάμε στην Κνωσό

Το πρώτο γνωστό δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης για μια ολόκληρη πόλη το συναντάμε στην Κνωσό

Παλάτι Κνωσού

‘Αλλο στοιχείο που αποδεικνύει την εξελικτική ανωτερότητα της Κνωσού σε σχέση με τα υπόλοιπα γνωστά κτίσματα της εποχής εκείνης είναι ο τρόπος θέρμανσης κάποιων δωματίων του παλατιού. Υπήρχαν κάτω από το δάπεδο σωλήνες μέσα από τις οποίες πέρναγε ζεστό νερό θερμαίνοντας όλο τον χώρο.

Ο Μ.Τρίβαλντ στην Σουηδία το 1716 ξαναδίνει μια νέα πνοή στην χρήση της ενδοδαπέδιας θέρμανσης κι έτσι αρκετοί χώροι ιδιωτικοί και δημόσιοι θερμαίνονται με αυτό τον τρόπο σήμερα. Στην Ολλανδία χρησιμοποιείται μέχρι και σε γέφυρες για να λιώνει τον πάγο τον χειμώνα αλλά και να ψύχει την άσφαλτο το καλοκαίρι!

Την εποχή της ακμής της υπολογίζεται ότι η Κνωσός είχε σχεδόν 100.000 κατοίκους. Σε μια τοιχογραφία παρατηρούμε λευκό αξιωματικό και μαύρους «μισθοφόρους», πράγμα μας που δίνει στοιχεία για την ισχύ της και την επιρροή της στο τότε ευρύτερο περιβάλλον της.

Και μετά απ’ τις επιρροές της Αρχιτεκτονικής επιστήμης στον πολύ κόσμο ας δούμε τι μπορούσε να κάνει για τους λίγους!

Κατασκευή θόλου

Αν πάμε στις Μυκήνες θα δούμε τον περίφημο «Θησαυρό του Ατρέα», μια θολωτή κατασκευή ενός πολιτισμού που ήκμασε από το 1600 μέχρι το 1200 π.Χ. Η θολωτή αυτή κατασκευή που χρησιμοποιήθηκε σαν τάφος έχει 14.6 μέτρα διάμετρο και 13.4 μέτρα ύψος. Είναι κατασκευασμένη από προσεκτικά κομμένες πέτρες που δεν συνδέονται μεταξύ τους με κανένα συνδετικό υλικό.

Κρατιούνται στην θέση τους απ’ την βαρύτητα και από την πίεση που ασκεί ο λόφος χώματος που βρίσκεται από πάνω τους. Αν δηλαδή κάποιος αφαιρούσε το χώμα του λόφου είναι πολύ πιθανόν η κατασκευή να κατέρρεε! Η κατασκευαστική δυσκολία που παρουσιάζει μία τέτοια κατασκευή την κάνει ιδιαίτερα σπάνια.

Στην είσοδό της υπάρχει πάνω απ’ την πόρτα του θολωτού τάφου, κατάλληλα επεξεργασμένος ογκόλιθος 122 τόνων. Πάνω απ’ αυτόν υπάρχει κενό ανακουφιστικό τρίγωνο που προφυλάσσει έξυπνα την πόρτα απ’ το υπερβολικό φορτίο! Οι γνώσεις που απαιτεί η κατασκευή ενός μνημείου τέτοιου μεγέθους και μάλιστα συνδυασμένες με τα υλικά και τον τρόπο σύνδεσής τους προκαλούν τουλάχιστον σεβασμό για τους αρχιτέκτονες που σχεδίασαν και υλοποίησαν μία τέτοια κατασκευή.

Κυκλοφορεί συχνά η λανθασμένη αντίληψη ότι το τόξο, η αψίδα, η καμάρα και ο θόλος αποτελούν ρωμαϊκή εφεύρεση. Αυτό μοιάζει σχεδόν σωστό αν παραμείνουμε στην επιφάνεια της ιστορίας αλλά και της γης! Οι Έλληνες χρησιμοποιούσαν κυκλικές κατασκευές χωρίς κανένα πρόβλημα τουλάχιστον απ’ την Μυκηναϊκή περίοδο αλλά σχεδόν αποκλειστικά για κατασκευές εντός της γης, χθόνιες. Τις βρίσκουμε σε τάφους, νεκρομαντεία κλπ.

Οι Ρωμαίοι έβγαλαν στην επιφάνεια αυτές τις κατασκευές και τις χρησιμοποίησαν κατά κόρον. Οι διαστάσεις του «Θησαυρού του Ατρέα» ξεπεράστηκαν από αντίστοιχη κυκλική κατασκευή στο γνωστό Πάνθεον της Ρώμης κατασκευασμένο απ’ τον Απολλόδωρο τον Δαμασκηνό, 1350 χρόνια αργότερα…!

Στην Παλαιομάνινα Αιτωλοακαρνανίας, σχεδόν 55 χιλιόμετρα απ’ την πόλη του Αστακού, σώζεται τμήμα αρχαίων τειχών με την αρχαιότερη γνωστή τοξωτή πύλη. Η ηλικία της υπολογίζεται περίπου 5.000 ετών και αποτελεί τμήμα των τειχών πόλης με περίμετρο σχεδόν 5 χιλιομέτρων. Η αρχαία πόλη είχε δύο ακροπόλεις, αρκετούς πύργους και σώζεται τμήμα του λιθόστρωτου δρόμου που συνέδεε την πόλη με τον Αχελώο.

Οι Eσκιμώoι φτιάχνουν απ’ τα πολύ παλιά χρόνια το θολωτά τους σπίτια από κύβους κομμένου χιονιού. Η κατασκευή είναι αρκετά δύσκολη ιδιαίτερα αν σκεφτεί κανείς ότι πρέπει να βάζουν χτίζοντας κάθε σειρά όλο και πιο μέσα ώστε να μπορεί να κλείσει σε λογικό ύψος χωρίς να καταρρεύσει στο εσωτερικό.

Ένα τρυκ που ανακάλυψαν και χρησιμοποιούν είναι το χτίσιμο όχι σε επάλληλες σειρές αλλά σε μια μονοκόμματη σπείρα που κάνει ευκολότερο το χτίσιμο. Με αυτό τον τρόπο ένα άτομο μπορεί να φτιάξει το igloo μόνο του αρκετά σύντομα, αν φυσικά έχει την κατάλληλη εμπειρία.

Σχεδίαση θεάτρων

Αλλος εντυπωσιακός τύπος οικοδομημάτων της αρχαιότητας ήταν τα θέατρα. Τα μεγαλύτερα γνωστά είναι της Εφέσου με χωρητικότητα 24.000 θέσεων, της Μεγαλόπολης 22.000 θέσεων, του ‘Αργους 20.000 θέσεων, της Κορίνθου 18.000 θέσεων. Πολλά από αυτά ήταν φτιαγμένα με τρόπο που να χρησιμοποιεί φυσικά κοιλώματα λόφων, αλλά στα περισσότερα από αυτά υπήρξε τεχνητή διαμόρφωση του εδάφους και πολλές κατασκευαστικές προσθήκες.

Και το ενδιαφέρον μας δεν εξαντλείται μόνο στις διαστάσεις και την αισθητική τους αλλά προχωράει σε τεχνικά θέματα όπως η οπτική και η ακουστική τους. Η ακουστική των θεάτρων μάλιστα θεωρείται σχεδόν μυστήριο επίτευγμα. Σχεδιαζόταν με τέτοιο τρόπο που όλοι οι θεατές να μπορούν άνετα να βλέπουν στην σκηνή αλλά και να ακούν εξίσου καλά τι λεγόταν απ’ τους ηθοποιούς.

Κάποια θέατρα (όπως του Γυθείου) διέθεταν την επονομαζόμενη «χαρώνειο κλίμακα», που ήταν μια σήραγγα κάτω απ’ την σκηνή μέσω της οποίας εμφανιζόταν στην παράσταση οι ηθοποιοί που υποδύονταν τα πνεύματα του κάτω κόσμου. ‘Αλλη κατασκευή σαν γερανός παρουσίασε τους ουράνιους Θεούς να κατεβαίνουν στην σκηνή (από μηχανής Θεός). Σε κάποια θέατρα (όπως της Σπάρτης και της Μεγαλόπολης) η σκηνή ήταν τροχήλατη και μεταφερόταν μετά την παράσταση σε ασφαλέστερο στεγασμένο μέρος. Δεν ξέρουμε σίγουρα αν χρησιμοποιούταν και εναλλακτικές μεταφερόμενες σκηνές ανάλογα με το είδος της παράστασης.

Επίτευγμα για την εποχή ήταν και οι ναυμαχίες που γινόταν (κατά τους Ρωμαϊκούς κυρίως χρόνους) με μικροσκοπικά πλοία σε κάποια θέατρα όπως του ‘Αργους και του θεάτρου του Διονύσου κάτω απ’ την Ακρόπολη της Αθήνας.

Κάποια θέατρα ήταν ασυνήθιστα μελετημένα κατασκευαστικά. Σαν παράδειγμα το μεγάλο θέατρο της Επιδαύρου κατασκευάστηκε στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. και το πάνω διάζωμα προστέθηκε στα τέλη του 3ου π.Χ. αιώνα. Η ορχήστρα του είναι ένας τέλειος κύκλος, ενώ το κοίλον του αποτελεί τμήμα σφαίρας! 34 σειρές καθισμάτων στο κάτω διάζωμα και 21 στο πάνω δίνουν 55 σειρές συνολικά.

Το άθροισμα των πρώτων 10 αριθμών (1 2 3 4 5 6 7 8 9 10) δίνει 55. Το άθροισμα των πρώτων 6 (1 2 3 4 5 6) δίνει 21, και το άθροισμα των 4 τελευταίων (7 8 9 10) δίνει 34. Ο χρυσός αριθμός Φ παρουσιάζεται και πάλι μιας και η αναλογία σειρών των δύο διαζωμάτων 21 / 34 = 0,618 = Φ, αλλά και η αναλογία του κάτω διαζώματος πρός το σύνολο των σειρών 34 / 55 = 0,618 = Φ. Απ’ ότι φαίνεται λοιπόν υπήρχε γνώση, μελέτη και διαχρονική συνέχεια σε τέτοιες κατασκευές.

Εντύπωση προκαλεί η παρουσία αρχαίων θεάτρων σχεδόν σε όλη την λεκάνη της μεσογείου. Κάποιοι πιστεύουν ότι το πλήθος των αρχαίων θεάτρων όσο και η θέση τους δεν δικαιολογούν την μεγάλη χωρητικότητά τους και το κόστος κατασκευής τους και ίσως να προοριζόταν και για άλλες χρήσεις…

Μυκηναϊκή οδοποιία

Ο Μυκηναϊκός πολιτισμός ανέπτυξε ένα από τα πρώτα δίκτυα ύδρευσης αλλά και ένα από τα πρώτα οδικά δίκτυα στην Ευρώπη. Τον 14ο αιώνα π.Χ. οι Μυκηναϊκές άμαξες ταξίδευαν σε δρόμους μέχρι 5 μέτρων πλάτους περνώντας πάνω από κατασκευασμένες γέφυρες όπου ο χώρος το απαιτούσε. Το οδικό δίκτυο της αρχαίας Αργολίδας σώζεται ακόμη σε πολλά σημεία. Στους αρχαίους δρόμους συναντάμε και ζεύγη αυλακώσεων βάθους 7-10 εκ. και πλάτους περίπου 20 εκ. με απόσταση μεταξύ τους 1.4μ. ή 1.8μ. που εξυπηρετούσαν τα τροχοφόρα οχήματα της εποχής.

Υπάρχουν αναφορές ότι την κατασκευή και σχεδίαση νέων δρόμων αναλάμβαναν οι Αμφικτύονες που χρέωναν ανάλογα και τις πόλεις για την κατασκευή. Πολλές φορές κάποιοι πλούσιοι της εποχής χορηγούσαν τα έξοδα κατασκευής κάποιων δρόμων.

Μυκηναϊκές τοξωτές γέφυρες

Βαλύρα ήταν τό όνομα του σημερινού άνω Παμίσου ονομαζόμενου στήν περιοχή τής Ιθώμης Μαυροζούμενο ή ποτάμι τής Μαυροζούμαινας

Βαλύρα ήταν τό όνομα του σημερινού άνω Παμίσου ονομαζόμενου στήν περιοχή τής Ιθώμης Μαυροζούμενο ή ποτάμι τής Μαυροζούμαινας

Η γέφυρα της Βαλύρας (άνω Πάμισος), η οποία χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα, επιβεβαιώνει την συνέχιση της αρχαίας ελληνικής γνώσης οικοδομικής χρήσης της καμάρας και μέχρι τον 3ο αιώνα π.Χ.

Αλλη μυκηναϊκή γέφυρα είναι στο Αρκαδικό Αργολίδος στην θέση Καζάρμας στον δρόμο από το Ναύπλιο στην Επίδαυρο.

Στο Αρκαδικό και στο Γαλούση υπάρχουν δύο ακόμα αρχαίες γέφυρες. Εντυπωσιακό παραμένει το μέγεθος των ογκολίθων που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτές τις γέφυρες κατατάσσοντας τες στα κυκλώπεια κτίσματα.

Εξαιρετικά διατηρημένη είναι και η γέφυρα στην Ελεύθερνα της Κρήτης. Χρονολογείται από τον 4ο αιώνα π.Χ.

Πηγή

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ


Ακολουθήστε το Diaforetiko στο Google news Google News

Ολες οι Ειδήσεις

Ειδήσεις Top Stories

Ενδιαφεροντα

«Η Παναγία εμφανίστηκε μπροστά μου και με επανάφερε στη ζωή»: Συγκινεί η μαρτυρία του Έλληνα Πιλότου
Ενδιαφεροντα

«Η Παναγία εμφανίστηκε μπροστά μου και με επανάφερε στη ζωή»: Συγκινεί η μαρτυρία του Έλληνα Πιλότου

Την δική του ιστορία θέλησε να μοιραστεί ένας Έλληνας πιλότος της πολεμικής αεροπορίας, για το θαύμα που βίωσε όταν τραυματίστηκε σοβαρά με το αλεξίπτωτο του, που έπεσε σε πλαγιά του Ταΰγετου σε βράχο με 90km. Στην εκπομπή Ώρα Ελλάδος στο OPEN, ο πιλότος της πολεμικής αεροπορίας, περιγράφει το συγκλονιστικό θαύμα την εμπειρία του για να την ακούσει […]

Ελένη Αρβελέρ: «Η Ελλάδα κινδυνεύει σήμερα από τους Έλληνες που ξέχασαν να είναι Έλληνες»
Ενδιαφεροντα

Ελένη Αρβελέρ: «Η Ελλάδα κινδυνεύει σήμερα από τους Έλληνες που ξέχασαν να είναι Έλληνες»

Αν και θα έπρεπε να με διακατείχε η χαρμοσύνη για τη συνέντευξη που μου παραχώρησε με ανοιχτοσύνη καρδιάς η κυρία Αρβελέρ, ένα ανυπόφορο αίσθημα παραπόνου με κατακυρίευσε αμέσως μετά την αποχώρησή μου από το γραφείο της, μια ανάσα απόσταση από τον αγαπημένο μου δρόμο της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, στην Ακρόπολη: Για το πώς είναι δυνατόν αυτή […]

Είναι 20 χρόνια μαζί, έχουν 1 κόρη: Η άγνωστη κοúκλα σύζυγος του Δημήτρη Κόκοτα ζει μακριά από τη δημοσιóτητα
Ενδιαφεροντα

Είναι 20 χρόνια μαζί, έχουν 1 κόρη: Η άγνωστη κοúκλα σύζυγος του Δημήτρη Κόκοτα ζει μακριά από τη δημοσιóτητα

Είσαι μαζί με την Κατερίνα 20 χρόνια και παντρεμένοι περίπου μία δεκαετία Παρά τα χρόνια που είναι μαζί με τη σύζυγό του Κατερίνα με την οποία έχουν αποκτήσει και μια κόρη, ο Δημήτρης Κόκοτας, αποφεύγει να κάνει συχνές δημόσιες εμφανίσεις με την οικογένειά του, προκειμένου να διατηρήσει την ιδιωτικότητά τους μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. […]

Η Αθήνα ψηφίστηκε ως η πρώτη πόλη που μυρίζει πιο ωραία στον κόσμο
Ενδιαφεροντα

Η Αθήνα ψηφίστηκε ως η πρώτη πόλη που μυρίζει πιο ωραία στον κόσμο

Μπορεί πολλοί να θεωρούν ότι οι μεγαλουπόλεις δεν μυρίζουν ωραία λόγω των σκουπιδιών και του καυσαερίου, ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα, υπάρχουν κάποιες πόλεις που αποπνέουν ωραίες μυρωδιές. Μια πρόσφατη μελέτη από το HAYPP έριξε φως σε αυτήν την παραμελημένη πτυχή της αστικής ζωής, αναλύοντας 30 μεγάλες πόλεις στην Ευρώπη και πέραν αυτής για να ανακαλύψει […]

Ο Έλληνας γιατρός που έπαθε έμφραγμα την ώρα της γέννας αλλά αψήφησε το θάνατο για να σώσει τη ζωή του μωρού
Ενδιαφεροντα

Ο Έλληνας γιατρός που έπαθε έμφραγμα την ώρα της γέννας αλλά αψήφησε το θάνατο για να σώσει τη ζωή του μωρού

Αληθινή ιστορία: Πρόκειται για ένα αληθινό περιστατικό. Πρωταγωνιστής σε αυτές είναι μία ετοιμόγεννη γυναίκα και ο μαιευτήρας – γυναικολόγος της. Ο συγκεκριμένος γιατρός τίμησε τον όρκο του Ιπποκράτη, όντας πρόθυμος να βοηθήσει την ασθενή του.

Θρήνος για τον Φίλιππο: Έφυγε από τη ζωή μόλις στα 46 χρόνια του
Ενδιαφεροντα

Θρήνος για τον Φίλιππο: Έφυγε από τη ζωή μόλις στα 46 χρόνια του

Συγκίνηση προκάλεσε στην Πάτρα και στην Δυτική Αχαΐα η είδηση του θανάτου του Φίλιππου Δημητρακόπουλου, ο οποίος «έφυγε» πρόωρα από την ζωή σε ηλικία 45 ετών, μετά από άνιση «μάχη» με την ανίατη ασθένεια. Ο Φίλιππος ήταν γνωστός και στο χώρο του τοπικού ποδοσφαίρου, καθώς ήταν ερασιτέχνης ποδοσφαιριστής παίζοντας στον Αίαντα Ανθούπολης, τον Πανιώνιο Αχιλλέα, […]

Τελευταία Νέα

Φρίκη: Μητέρα πλήρωσε 2.500 ευρώ για να βιάσouν και να σκοτώσouν το 5χρονο παιδάκι της
Διεθνη

Φρίκη: Μητέρα πλήρωσε 2.500 ευρώ για να βιάσouν και να σκοτώσouν το 5χρονο παιδάκι της

Σοκαριστική είναι η υπόθεση μια μητέρας στις ΗΠΑ που πλήρωσε έναν άνδρα 2.500 δολάρια για να βιάσει και να κακοποιήσει την 5χρονη κόρη της προτού τη δολοφονήσει σε ένα εγκαταλελειμένο σπίτι. ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Στον 39χρονο Τζέρεμι Γουίλιαμς επιβλήθηκαν 4 θανατικές ποινές, ο οποίος δεν έδειξε καμία μετάνοια κατά την ανακοίνωση της ποινής του. Αναζητάμε: 500 άτομα γεννημένα πριν το […]

Θλίψη για την Ελεονώρα Μελέτη: Έχασα 3.000 followers επειδή «κατέβηκα» με την Νέα Δημοκρατία
ShowBiz

Θλίψη για την Ελεονώρα Μελέτη: Έχασα 3.000 followers επειδή «κατέβηκα» με την Νέα Δημοκρατία

Την Ελεονώρα Μελέτη φιλοξένησε στη διαδικτυακή του εκπομπή «Πρώτη Λέξη» ο Αντώνης Σρόιτερ. Η παρουσιάστρια του MEGA και υποψήφια ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας αποκάλυψε στον δημοσιογράφο πόσες χιλιάδες followers έχασε μέσα σε ένα βράδυ στο Instagram. «Με το καλημέρα, έπεσαν γύρω στους 3.000 οι followers στο Instagram. Εμένα αυτό που με στενοχωρεί και με προβληματίζει σαν άνθρωπο που σκέφτεται, είναι πως υπήρχαν […]

Έλλη Κοκκίνου: Δεν έχω κάνει πλαστική, μόνο botox – Θέλω να είμαι φυσική
ShowBiz

Έλλη Κοκκίνου: Δεν έχω κάνει πλαστική, μόνο botox – Θέλω να είμαι φυσική

Η Έλλη Κοκκίνου ήταν μία από τις πέντε καλεσμένες που είχε ο Σταύρος Θεοδωράκης στους «Πρωταγωνιστές», στην εκπομπή που προβλήθηκε το βράδυ της Πέμπτης 18 Απριλίου. Η γνωστή τραγουδίστρια μίλησε για την εξωτερική της εμφάνιση και αποκάλυψε την ηλικία της. Οπως είπε τον Ιούλιο θα γίνει 54 ετών και ο άντρας της ζωής της είναι ο γιος της, που θα γίνει […]

Βύρωνας: Στείλανε 3 περιπολικά, ΜΑΤ και πυροσβεστική για να κάνουν έξωση
Ελλαδα

Βύρωνας: Στείλανε 3 περιπολικά, ΜΑΤ και πυροσβεστική για να κάνουν έξωση

Ισχυρές δυνάμεις των ΜΑΤ, πυροσβεστικό όχημα και τρία περιπολικά βρίσκονται από το πρωί της Παρασκευής στην οδό Βρυούλων 29 στον Βύρωνα, προκειμένου να προχωρήσουν σε έξωση μιας γυναίκας από το σπίτι της. Την βίαιη έξωση πραγματοποιεί fund. ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Κόσμος από τη γειτονιά, συλλογικότητες και αλληλέγγυοι έχουν σπεύσει στο σημείο προκειμένου να εμποδίσει την έξωση, ενώ επικρατεί μεγάλη ένταση. Οι διαδηλωτές […]

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μπέσσυ Μάλφα: «Ερωτεύτηκα τα πάντα στον Γεράσιμο. Τον αγαπώ τόσο πολύ που δεν με νοιάζει η απιστία»
ShowBiz

Μπέσσυ Μάλφα: «Ερωτεύτηκα τα πάντα στον Γεράσιμο. Τον αγαπώ τόσο πολύ που δεν με νοιάζει η απιστία»

«Είναι ο άνθρωπος της ζωής μου, αλλά αυτό δεν συνέβη με το που τον γνώρισα, κυνηγήσαμε ο ένας τον άλλο» τόνισε για τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση Για τον γάμο της με τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση, τις κόρες τους και την αντίδρασή της αν μάθαινε ότι ο σύζυγός της έχει απιστήσει, μίλησε η Μπέσσυ Μάλφα σε συνέντευξή της. […]

Χριστίνα Λαμπίρη: «Είμαι 58, δεν είμαι γιαγιά, απαγορεύω την εγγονή μου να με φωνάζει έτσι»
ShowBiz

Χριστίνα Λαμπίρη: «Είμαι 58, δεν είμαι γιαγιά, απαγορεύω την εγγονή μου να με φωνάζει έτσι»

Η Χριστίνα Λαμπίρη γιόρτασε τα γενέθλιά της με τα αγαπημένα της πρόσωπα. Η παρουσιάστρια ετοιμάζεται για την τηλεοπτική της επιστροφή, ενώ πλέον απολαμβάνει το ρόλο της γιαγιάς, αφού έχει δύο εγγόνια. Χριστίνα Λαμπίρη: Τι είπε για την οικογένειά της Σχολιάζοντας την ευτυχία της, είπε: «Νιώθω ευλογία που είμαι γιαγιά. Έχω “απαγορεύσει” στα εγγονάκια μου να […]

Ηλίας Ζάρμπαλης: «Από τα χέρια μου έχουν περάσει σχεδόν 200.000 γυναίκες»
ShowBiz

Ηλίας Ζάρμπαλης: «Από τα χέρια μου έχουν περάσει σχεδόν 200.000 γυναίκες»

Πρόκειται για τον κομμωτή των σταρ. Ο ίδιος δεν δέχεται τον τίτλο του. Πιστεύει πως είναι κομμωτής όλων των γυναικών. Το φετινό καλοκαίρι σηματοδοτεί την απαρχή μεγάλων αλλαγών. Η επιστροφή του από τις ΗΠΑ. Το νέο του εγχείρημα. Μεγάλες αλλαγές για τον ίδιο στα επαγγελματικά του. Διαβάστε παρακάτω τις δηλώσεις που έκανε ο Ηλίας Ζάρμπαλης: Ηλίας Ζάρμπαλης: «Ήμουν μέτριος […]

close menu